Blogger Layouts




click to create your own










Friday 23 March 2012

LAKSA SARAWAK

~Resepi Laksa Sarawak~

Baru hari ini saya berkesempatan untuk mencuba resepi baru..Sebelum ini bukan tidak ada masa, tetapi memandangkan bahan penting untuk menyediakannya sukar untuk ditemui di Sabah, maka keinginan itu terpendam begitu saja..
Alhamdulillah.. cara-cara untuk membuat Laksa Sarawak ini sudah saya dapatkan daripada sahabat saya Yanie dan "perencah Laksa Sarawak'' pula saya pesan daripada sahabat saya Surya di Sarawak.. Kebetulan pula hari ini saya memohon cuti rehat dan bahan penting ''perencah Laksa Sarawak''  yang dipesan pun sampai pagi tadi, saya dengan rasa teruja terus ke pasar membeli segala rencah untuk resepi ini..Memasaknya tidaklah sukar.. Saya akan berkongsi dengan anda cara menyediakannya..

BAHAN-BAHAN

Bahan A untuk kuah:
  1. Perencah Laksa Sarawak
  2. Santan (saya guna yang dalam kotak)
  3. Garam
  4. Gula
  5. Ajinomoto (tak letak pun xpa)
  6. Serai
  7. Bawang Putih dan Merah  (ditumbuk/dikisar)
  8. Daging Ayam (Bahagian Dada)
  9. Udang 
  10. Bebola ikan
Bahan B
  1. Bihun
  2. Daun sup         (dihiris halus)
  3. Daun Bawang    (dihiris halus)
  4. Bawang goreng
  5. Tauhu kering
  6. Telur  (digoreng dadar)

Bahan C untuk Sambal Udang
  1.  Udang Kering (dikisar)
  2. Lada Kering (dikisar)
  3. Belacan
  4. Asam Jawa (Limau kasturi pun boleh)
  5. Bawang Merah (ditumbuk sehingga lumat)
  6. Cili Padi
*Bawang,Cili Padi dan Belacan ditumbuk bersama-sama.

CARA MENYEDIAKANNYA

Bahan A
  • Masukkan air ke dalam kuali dan biarkan seketika..masukkan daging ayam dan udang tadi dan biarkan biarkan sehingga daging ayam empuk.
  • Angkat daging ayam dan udang yang direbus tadi dan toskan (ketepikan)
  • Biarkan air tadi (stok ayam & udang) mendidih kemudian masukkan bawang merah&putih, serai, dan perencah Laksa Sarawak
  • Tambahkan perisa (garam,ajinomoto,gula)
  • setelah cukup rasa barulah tambahkan santan.

Bahan C
  •  Panaskan Minyak kemudian tumiskan bawang yang ditumbuk bersama-sama dengan cili pada dan belacan
  • Masukkan lada kering yang telah dikisar kacau
  • Setelah minyak naik, masukkan udang kering yang telah dikisar halus
  • Masukkan air asam jawa

Sedia Untuk dihidang.... 

 **Bihun direbus.. 
**Daging ayam yang di tos tadi digoreng dan dipotong kecil

Hidang seperti kita nak makan mee hon sup..  masukkan bihun dalam mangkuk hidangan, letak sedikit daging ayam, udang,tauhu kering, telur, taugeh,daun sup,daun bawang dan bawang goreng..

Kemudian tuangkan kuah Laksa Sarawak ke dalam hidangan tadi.. jangan lupa limau kasturi.. (^__')v..
~Selamat Mencuba~

No comments:

Post a Comment